Obserwatorzy

piątek, 11 stycznia 2013

Kurs haftu krzyżykowego cz.I


Od razu muszę zaznaczyć, że nie jestem mistrzynią, wielu rzeczy jeszcze nie wiem, mimo że wyszywam od dziecka, czyli jakieś -…dzieści lat, ciągle się uczę. Jednak tym co wiem chciałabym się z Wami podzielić. Mam nadzieję że „zarażę” Was tą wspaniałą techniką, tak jak „zarażam” nią moich uczniów – dzieci w wieku od 6 do… no, nie ma górnej granicy… naszą działalność możecie śledzić na blogu Kolorowe Nitki

Kurs będzie w częściach, chociaż  jeszcze nie wiem w ilu.

Dziś o tym co potrzebne, czyli materiały i przybory.

Tkanina

Do wyszywania wykorzystujemy tkaninę o wyraźnym splocie, na której widać nitki wątku i osnowy - najczęściej jest to kanwa, na niej pięknie widoczna jest siatka okienek, w których stawiamy xxx. W czasach mojej młodości nie było takich udogodnień, przed przystąpieniem do wyszywania trzeba było wyciągać nitki  z szarego płótna, by stworzyć taką właśnie siatkę okienek. Niestety nitki były nierówne, mało tego że się rwały, to jeszcze okienka często były różnej wielkości. Teraz można kupić wszystko czego dusza zapragnie, w dodatku w najróżniejszej kolorystyce…

 Najczęściej stosowaną kanwą jest Aida, ale są także inne (tu się nie wypowiadam, bo nie używam), w niektórych wypadkach, np. do wyszywania zakładek można wykorzystać kanwę plastikową.

Numeracja

Kupując kanwę musimy wiedzieć jaki chcemy rozmiar, czyli o jaką nam chodzi  gęstość. Stosowana jest dwojaka numeracja, ale zawsze im większy numer, tym mniejsze okienka.
Rozmiary, np. 11, 14, 16, 18 … , to ilość krzyżyków przypadającą na cal (cal=2,54cm). Ja po prostu liczę ile krzyżyków przypada na 2,5cm.
Spotykamy też kanwy o numeracji 44/10, 54/10 itp. – to ilość krzyżyków przypadająca na 10cm.

Reasumując:
11 to 44/10
14 to 54/10
16 to 64/10
18 to 70/10 itp. 

 Powyżej i poniżej 16, czyli 64 oczka na 10cm


18, czyli 70/10


14, czyli 54/10

11, czyli 44/10

Wyszywanie możemy sobie ułatwić…
 1)Można korzystać z kanwy nadrukowanej… jedni sobie chwalą, ja osobiście ich nie lubię;


2) Wyszywając na czystej kanwie można:
- narysować spieralnym ołówkiem czy pisakiem siatkę – 10 x 10… odpowiada ona siatce na wzorze graficznym;
- zaznaczyć taką siatkę lub centralne punkty fastrygą w kontrastowym kolorze (potem ją wypruć);



- można też po prostu odliczać – i ja tak właśnie robię. 

Igły

Do haftu stosuje się igły z tępą końcówką. Mają swoje numery – im wyższy numer, tym cieńsza igła.
Na początek można wykorzystać normalne igły do szycia, najwyżej będzie akupunktura hehe, ważne tylko by miały dość duże oczka, by można było nawlec odpowiednią ilość nitek muliny. 


Nici do haftu

Do wyszywania stosujemy mulinę. Najczęściej we wzorach podawana jest numeracja muliny DMC, Ariadna, Anchor, Madeira. Są jednak tabele przeliczników, więc można  pobawić się i dopasować do schematu mulinę innego producenta. 


Wzory

Obecnie jest wiele możliwości pozyskania wzoru… najbardziej znane, i przeze mnie najczęściej stosowane to wzory z czasopism. Jest ich wiele, akurat pod ręką mam takie pozycje …


Internet to nieprzebrana kopalnia wzorów (mówię oczywiście o tych legalnych), np. 

No i oczywiście możemy korzystać z wymianek koleżeńskichJ


Inne

Dla ułatwienia pracy można haftować na tamborku, a nawet krośnie. Z tamborka korzystam sporadycznie, krosna, bardzo żałuję, ale nie mam, dlatego tylko wspominam, ze takowe przyrządy są. 
Tamborki mają różne kształty i rozmiary - do zdjęcia wzięłam taki najbardziej typowy - okrągły. Składa on się z dwóch obręczy - jedną podkładamy pod kanwę(lewa strona), drugą(większą) nakładamy na kanwę(prawa strona) i dociskamy...


Oczywiście potrzebne są też nożyczki, najlepiej z krótkimi, ostrymi końcami – wszyscy je znają, więc nie ma sensu robić zdjęcia.


 Mam nadzieję, że dzięki mojemu kursikowi przybędzie osób zakochanych w krzyżykach.
Jeśli czegoś nie dopowiedziałam, o czymś zapomniałam, macie jakieś pytania  –  w miarę swoich możliwości postaram się odpowiedzieć.

W następnej części napiszę o dobraniu muliny do kanwy i zaczniemy stawiać pierwsze krzyżyki. Zapraszam:)

18 komentarzy:

  1. A ja to już kupiłam sobie kanwę z metra.Pojęcia nie mam jaka to ,ale dzięki Tobie zaraz będę mogła sprawdzić.Dziubię na niej wstążeczką bo łatwiej niż na płótnie,ale może dzięki Tobie krzyżyki też spróbuję.Dobrze,że pokazałaś te igły muszę o takie zapytać bo ja się męczę taka wielką cerówką bo tylko ona ma duże oczko.Po niedzieli lecę na zakupy.Muszę sobie sprawić igły i tamborek bo bez tego to słabiutko.Buziaki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się Brydziu. Może dzięki temu kursikowi przynajmniej Ty i Asia z Mixa Robótkowego nauczycie się tej pięknej techniki. Dla mnie to już byłby sukces!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja poczytam jutro, bo teraz głowa leci na laptopa. Jeszcze się nie położyłam po nocy. Pa pa

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja poczytam jutro, bo teraz głowa leci na laptopa. Jeszcze się nie położyłam po nocy. Pa pa

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć Aniu ! Chętnie wezmę udział tym fachowym kursie już się cieszę. Buziaczki ...

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie, przystępnie wytłumaczyłaś jak od podstaw zabrać się do haftu krzyżykowego - gratuluję pomysłu na ten kursik! Zapewne niejedna osoba skorzysta z niego i przekona się, że "nie taki diabeł straszny jak go malują":)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. o super! Mam taki plan nauczyć się kiedyś krzyżyków ;o) jak już się dobiorę Twój kurs bardzo mi się przyda ;o) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale super, że robisz kursik :) Bardzo chętnie nauczę się haftu :) Zapraszam do mnie po wyróżnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantastyczny kursik:) Aniu dzięki ,że robisz takie rzeczy :Jesteś fantastyczną osóbką:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Anula!!!!!! zaraziłaś mnie dokumentnie krzyżykami!!!!! cały wolny czas (nie zawsze zgodnie z mężowskimi planami) poświęcam na xxx.
    Pisz, radź, pokazuj!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Aniu, ale miałaś fantastyczny pomysł!!! Bardzo Ci dziękuję, trochę haftuję i na pewno te wiadomości mi się przydadzą.

    OdpowiedzUsuń
  12. łał kawał dobrej roboty - świetne porady jak sobie postudiuję to coś może załapię :))) czekam na kolejne porad co do nitek i jak zaczynać ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam pytanko :) Jak już wybiorę sobie wzór haftu, to skąd mam wiedzieć jaki rozmiar kanwy do niego potrzebuję? :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Asiu, jeśli możesz poczekać, to wyjaśnię to na kursiku w niedzielę:)

    OdpowiedzUsuń
  15. super kurs, bardzo mi rozjaśniłaś co i jak. Bo ja zupełnie zielona jestem, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo pomocny kurs zacząłem już powoli i coś mi wyszło. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie taki diabeł straszny;) Jestem szczęśliwa że mój kurs przyczynia się do popularyzacji tej wspaniałej techniki. Życzę wytrwałości:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz:)