Obserwatorzy

środa, 16 stycznia 2013

Kurs haftu krzyżykowego cz.II


Zapraszam na drugą część kursu. Od razu przepraszam za jakość zdjęć, ... aparat sfiksował, robiłam wiele fotek jednego ujęcia i w końcu dałam za wygraną.
W pierwszej części  omówiłam materiały i przybory, dziś: dobieranie liczby nitek do kanwy i stawianie pierwszych krzyżyków ...

Ustalenie liczby nitek 

Pasemko muliny składa się najczęściej z  6 nitek…

W zależności od rozmiaru kanwy stosujemy następującą liczbę nitek…
Kanwa 11 – 3-4 nitki
             14 – 2-3 nitki
             16 - 1-2 nitki
             18 – 1 nitka
Od razu zaznaczę, że nie należy sztywno trzymać się podanych  liczb,  można wcześniej zrobić haft próbny, czyli sprawdzić na małym kawałku kanwy iloma nitkami szyć, by haft nie był zbyt ścisły, ani przeciwnie - by nie było prześwitów.

Różne sposoby wyszywania

Są różne sposoby wyszywania xxx, postaram się pokazać obrazowo dwa z nich... 
Należy pamiętać, że obojętnie jaki sposób wybierzemy, musimy go stosować na całym hafcie, tzn. nie można zmieniać kierunku ukośnych nitek, tak zwanych beleczek.

1)Pokażę na schemacie graficznym... wyobraźmy sobie, że jedno okienko kanwy, to mój narysowany kwadrat - specjalnie go powiększyłam, by było czytelniej. Cyfry pokazują kolejność wbijania igły, czyli zaczynamy od prawego dolnego narożnika 1 (igła wbijana od spodu) i jedziemy do lewego górnego narożnika 2 (igła wbijana od góry)...może brzmi to przerażająco, ale w praktyce jest proste - zawsze zaczynamy wbijając igłę od spodu, potem zwracamy uwagę, po której stronie kanwy jest nitka, jeśli u góry, wbijamy od góry, jeśli na lewej stronie, czyli na dole - wbijamy od dołu...


Następnie od spodu w lewy dolny narożnik 3 i górą przejeżdżamy do prawego górnego narożnika 4 ... mamy już jeden krzyżyk... ot cała filozofia hehe

Możemy od razu wyszywać krzyżykami, ale wygodniej jest, szczególnie przy zapełnianiu większych części tym samym kolorem, wyszywać ukośne beleczki 1-2, przy czym zobaczcie -  narożnik 3 jednego krzyżyka, jest również narożnikiem 1 drugiego krzyżyka... pokażę to na kanwie - specjalnie wyszywam bardzo dużymi krzyżykami by było czytelne, ale normalnie wyszywamy na tym maciupeńkim okienku...
Prowadzimy więc beleczki tak jak widać... 

 ... gdy dojdziemy do końca rzędu który chcemy wyszyć, wracamy nakrywając beleczkami w drugą stronę, czyli 3-4
 .. no i mamy krzyżyki...
 Teraz jest problem - chcemy postawić następny krzyżyk w kratce powyżej(z niebieskim x), ale kończyliśmy w punkcie 4, który jest zarazem 1 następnego x...
 .. w tym wypadku zamiast zaczynać w punkcie 1, zaczniemy w 2 ( to nie jest zmienianie kierunku beleczki, o którym pisałam że nie wolno, ta beleczka i tak biegnie w tym samym kierunku i jest pod spodem, czyli okey)...

 ...następny x możemy już normalnie od 1 do 2
 no i jedziemy w drogę powrotną nakrywając poprzednie beleczki.

Normalnie będzie to wyglądało tak...




2) Drugi sposób to rozpoczynanie x od innego narożnika ... przypominam tylko, że na jaki sposób się zdecydujecie, taki trzeba stosować w całym hafcie.




Jutro przygotowanie nitek i różne sposoby rozpoczynania i zakańczania ściegu.



38 komentarzy:

  1. Jakam stara to pierwszej metody nie stosuję,a to dlatego,że przy drugiej metodzie ułożenie górnej nitki daje piękną poświatę całemu obrazkowi.Przepraszam,że się tak wciskam,ale chce tylko podpowiedzieć. Widziałam także metodę w pionie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi bardzo tym pomogłaś 😉 nie ogarniałam tego...

      Usuń
  2. I fajnie, że taki kursik łopatologiczny robisz :):)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aniu, bardzo dziękuję - właśnie o to chodzi, by każdy się wypowiedział i podpowiedział swój sposób - wtedy ten kto zaczyna, może stosować różne metody.
    Widzę jednak, że nikt nie jest zainteresowany kursem, więc nie ma sensu ciągnąć tego dalej... tym bardziej, że zajmuje mi jego przygotowanie dużo czasu.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mi się podoba ten kursik. Wszystko jasno wyjaśnione i wszystko w jednym miejscu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Aniu gdybym była młodsza to bym skorzystała ale oczy nie te i ręce też nie te i kto mi nitkę nawlecze??????Kiedyś wyszywałam ale po operacji dłoni nie jestem stanie igły trzymać a szkoda bardzo bo bardzo to lubiłam. Fajnie to pokazałaś nawet ja wszystko zrozumiałam. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Aniuuuuu! fantastyczny kursik!!! Prowadź go dalej, nauczyłabym się prawidłowego haftowania, proszę:)Wszystko jest tak prosto (dla mnie nieuka jednego hi hi) wytłumaczone...
    Wiem, że to czasochłonna sprawa, tyle przygotowań...ale może jednak?przemyśl (ale nie miasto) proszę:)
    Buziaki przesyłam na zachętę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super są te kursiki , jak chciałam się nauczyć to nie było takie proste ...

    OdpowiedzUsuń
  8. Aniu, kursik super i jak troszkę odpoczniesz to dopisz ciąg dalszy, bo przyda się początkującym i zachęci do haftowania:)Szkoda zaprzepaścić Twojej dotychczasowej pracy!
    ANA, jeśli dobrze Cię zrozumiałam, to według mnie w hafcie krzyżykowym ważne jest aby wszystkie wierzchnie nitki krzyżyków biegły w jednym kierunku na jednym hafcie - wtedy daje ładną poświatę. Nie jest ważne czy wyszywa się w pionie czy w poziomie, nie jest też ważne, która nitka na wierzchu - ważne aby każdy wyszywał jak mu wygodnie.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Aniu ja w każdym razie będę stałą czytelniczką jak by co.Może jak załapie to cosik kiedyś wydziergam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Miałam o tym mgliste pojęcie, a dzięki Tobie już pojmuję, z czym to się je. Jeszcze raz dziękuję za instrukcję.

    OdpowiedzUsuń
  11. łał Aniu świetna robota pozwolisz że sobie zapiszę tą całą wiedzę bo dla mnie to ciemna magia :)))

    OdpowiedzUsuń
  12. Anula!!! dla mnie jest za trudna "kompozycja"
    4 2
    1 3,
    łatwiej mi wychodzi

    3 2
    1 4
    czy to ma znaczenie dla wyglądu haftu?

    OdpowiedzUsuń
  13. wspaniale t wszystko tłumaczysz, już zaczynam chwytać.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kursik fajny .. napewno pomocny dla tych, co nic na ten temat nie wiedzą ;)

    Ja ponownie sięgnęłam po igłę jakiś czas temu i teraz próbuję się dokształcić, by robić to jak najlepiej ;)

    Pozdrawiam! :D

    OdpowiedzUsuń
  15. witam ja stosuje inna metodę tzn góra-dół
    2-3
    4-1 Najczęściej szyje pół belki do góry i wracam do dołu. Oczywiście z czasem człowiek zaczyna mulinę oszczędzać i kombinuje. Ja wyszywam na kanwie 46/10cm i wydaje mi się najlepsza. Dziele mulina na 3 części czyli szyje 2 nitkami. Mam już sporo obrazów wiec mogę tak polecić wygląda ok. A co do wzorów to polecam chomika z tej strony mam tyle schematów ze chyba życia mi nie starczy na ich wyszycie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. bardzo przydatny kursik, jak do tej pory nie wiedziałam że mulinę można dzielic na nitki, a tu takie zaskoczenie ;) no i wiedza o grubości kanwy do wyszywania też się przyda, przyjrze się bliżej kursowi i na pewno spróbuję, dziękuję Nawanno, pozdrawiam Iwon

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajny kursik, czytelny, wyszywam od kilku lat ale i tak z chęcią przeczytałam,też haftuję pierwszym sposobem.Takie informacje nie mają terminu ważności i nigdy nie wiadomo kiedy komuś się przyda taka wiedza. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam mam pytanie odnośnie sposobu haftowania. Najłatwiej dla mnie jest zacząć w lewym górnym rogu, potem prawy dolny, przebić się w lewy dolny i wyjść w prawym górnym, po czym przechodzę nad krzyżyk który zrobiłam i znowu lewy góra prawy dół itd. Wiem, że tak się chyba nie powinno robić ale czemu? Przecież krzyżyki wychodzą i nie wychodzi tak dużo nitki. Proszę o jakąś podpowiedź. Pozdrawiam Marta

    OdpowiedzUsuń
  19. Dla mnie każdy sposób jest dobry, ważnie by w całym hafcie zachować jednakowy ukłafd beleczek. Prawdę mówiąc ja tez zaczynam od lewego górnego jadąc do prawego dolnego, później lewy dolny i prawy górny. Tak się nauczyłam w dzieciństwie. Później dowiedziałam się że należy dbać by lewa strona była równie estetyczna (prawdę mówiąc nie wiem czemu?). Rozumiem że ma nie być pęczków i fruwających nitek, ale czy po lewej jest cały haft zapełniony czy są tylko linie pionowe czy poziome to dla mnie mniej ważne.
    Wyszywaj jak Ci wygodnie. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Szkoda że zostawiłaś pisanie tego kursu. Dzisiaj kupiłam najprostszy obrazek igłę i mulinę i szukam w internecie jakiegoś kursu, który pokazałby mi co mam z tym obrazkiem zrobić, ale nie znalazłam niczego dobrze wytłumaczonego. W końcu trafiłam na Twoją stronę, a tu kurs urwany. Straszna szkoda :/

    OdpowiedzUsuń
  21. Jest też trzecia część;)
    Planuję jeszcze napisać o odczytaniu legendy, czyli ile jakiej muliny, ale przy gotowym obrazku jest to akurat niepotrzebne.
    Miłego wyszywania:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wielkie dzieki i buziak ze te wskazowki! Ktos chcial mi wmowic ze nie dam rady wyszyc aniola stroza dla mojej corci bo na poczatek to za trudne - z twoimi radami pierwsze krzyzyki wyszyte i wyglada to na prawde ladnie - az sie efektu koncowego doczekac nie moge :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziękuję Aniu:) Takie słowa sprawiają że robi się cieplej na duszy:)
    Uważam że jak się chce to nie ma rzeczy niemożliwych. Trzymam mocno kciuki i pozdrawiam ciepluteńko:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Witaj. Ciesze sie, że trafiłam na ten blog i kurs:) Jestem w tym hafcie początkująca i dopiero teraz widzę jakie robiłam błędy w swoich pracach. Na pewno będę tu zaglądać. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry!Poproszę również o wskazówki jak robi się krzyżyki po skosie. Kurs jest super i proszę nas nie zostawiać w niewiedzy, po o prosie wyszło na jaw że mało kto umie haftować

      Usuń
    2. Dziękuję za miłe słowa:) Prawdę mówiąc to uważałam że zawarłam w kursie wszystkie podstawowe rzeczy i nie planowałam następnych części, ale to jest chyba tak jak z przysłowiem, że syty głodnego nie zrozumie to i ten co potrafi nie zrozumie początkujących;) Może zima pomyśle o następnej części, ale co do szycia po skosie mogę odpowiedzieć chociaż tak "na sucho", bez rysunku. Sprawa jest bardzo prosta, możemy zacząć w kolejności 2-1, ważne, by zawsze pierwsza beleczka przebiegała w tym samym kierunku. Jeśli coś będzie niezrozumiałe proszę spokojnie pytać na maila: anian1212@gmail.com

      Usuń
  25. Szukałam wielu odpowiedzi na pytanie: "Jak wyszywać?" i żaden nie był tak dobrze wytłumaczony! Jestem za niego bardzo wdzięczna 😊 Szkoda, że skończył się na III części :/

    OdpowiedzUsuń
  26. Jest mi bardzo miło. Takie słowa sprawiają że chce się przygotowywać następne kursy. Właściwie nie myślałam o kontynuacji, uważałam że podstawy już przekazałam, ale może jednak w wolniejszym czasie pomyślę nad czwartą częścią. Do tej pory jeśli potrzebne będą jakieś wyjaśnienia proszę pytać, chętnie odpowiem.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  27. jutro musze wyszyć krzyżykami haft ...szukałam w internecie ,trafiłam na Twój kurs dziekuje ,ze w prosty sposób wytlumaczylas podstawy pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że mogłam pomóc.
      Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziękuję Aniu ,że prowadzisz ten kurs!

    OdpowiedzUsuń
  30. Czytam i czytam ,a ze mam dlugą siedzącą prace postanowilam cos zacząć z tym robic.troche sie odstresowac od klientow...kiedys mama mi kupila czasopismo z obrazkiem do haftu,pamietam z podobalo mi sie to,moze z 15 lat temu ...:) bardzo ale to bardzo fajny bloog.bede czytac i wsiąkać informacje.bardzo czytelnie tlumaczysz.pozdrawiam,Marta .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Marto:) Dla takich słów warto było przygotować kurs. Mam nadzieję, że pokochasz haft krzyżykowy tak jak ja.
      Pozdrawiam:)

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz:)